Atelier Sosie-----------------------------------------------------

Atelier sosie. Work-in-progress

1997- 2006, annonce : Recherche Sosie, femme fille, brune, yeux marron-noisette, peau mate, 1,64 m et 50 kg environ Tél …

(at the bottom of page an english text)

Sur des invitations : de Triangle France, Marseille (Claire Esteven, Alun Williams),
de L’espace Vallès, St – Martin– d ’Hères (Anne Abou), du Crédac, Ivry - sur – Seine (Madeleine Van Doren), de ART3, Valence (Corinne Gambi), de La Nau – Musée d’art, Sabadell (Jordi Pedrosa), de Metronom, Barcelone (Jordi Nicolau, Marta Dahó), de Cruce, Madrid (Nieves Correa), de la Fondation Espais, Gérone (Magadala Perpinya i Gombau, Jordi Font i Agullo, Marta Pol i Rigau*) avec la participation de l'Institut français (Philippe Reliquet), de Bilbaoarte, Bilbao (Jury présidé par Javier Riaño) avec la participation de l'Institut français (Emmanuel Tibloux), de Rennes Métropole, Montgermont (Jury).
Une partie de cette recherche a reçu le soutien de l'AFAA et de la ville de Grenoble.
*texte : Joyeux anniversaire  (dans le catalogue "Catie de Balmann" de la Fondation Espais de Gérone)

 

       


L’Atelier Sosie, 1997-2006.                      
Work-in-progress/performance.
Cette structure mobile se compose de deux chaises, une table, un module vidéo - photo, pour recevoir toutes les personnes qui répondent à mes annonces ; l’une d’entre-elles « recherche sosie, femme fille, brune, yeux marron-noisette, peau mate, 1,64 m et 50 kg environ, Tél. : … ». Cette « réclame » est diffusée tout autour du lieu d’hébergement de l’atelier, parallèlement dans les medias locaux...
Lors de la rencontre avec « mes sosies », nous nous entretenons sur les - nos paysages – ressemblances – origines – identités - la notion de sosie…Avec leurs accords, les participants peuvent être filmés et photographiés.

 


                                                                                                                                            Gérone                                                   Barcelone

   
Montgermont                                                                                                       

Tableaux d'annonces, 1996 - 2006.
Différents supports - lieux - langues.




 
 

Grains de Sosie, 1998-2006.

Cette installation double l'univers des lieux de passage en créant un autre espace de transit. 
Elle est composée de petites images de sosies, celles rencontrées lors de l'atelier de recherche. Les dimensions de l'installation sont variables. L'hauteur moyenne des silhouettes est de 12 cm. 
Leur nombre croît en fonction des rencontres.

1998 Edition d'une carte postale Grains de Sosie 10 x 15 cm.  (Courant d’art - Carted)

 

 



 

 

Energie, 1998-2006.
Installation.
Ce module de recherche se compose de deux moniteurs, deux lecteurs vidéo et de la moquette (dimensions variables).
12h00 d’images, les langues parlées sont le français, l’espagnol et un peu de catalan et d’anglais.
 
Deux moniteurs jumelés sont posés sur la moquette.
Les sosies se succèdent au fil des bandes vidéographiques, nous dévoilant des intimités « communes ».
Sur le premier écran, les portraits sont de quelques secondes et ralentis, comme pour nous retenir sur une expression du personnage. Sur le deuxième écran, il y a aussi la figure, elle raconte.
À travers cette juxtaposition vidéographique, on découvre parfois un enchevêtrement de regards – de visages – d’attitudes similaires qui ne durent qu’un instant (les personnages défilant à des fréquences de 16 secondes dans l’écran des ralentis et de moins de trois minutes dans l’autre).
Ce binôme jette le trouble et ne cesse de vivre des coïncidences visuelles et sonores que lui apportent les portraits des sosies.
Cette installation semble permettre aux visiteurs de s’étendre, de se poser et de créer parmi eux un autre type de rencontre.

 


 Atelier Sosie en déplacement.... 




Recherche Figurantes pour Doublage. 1989.




Dedans. 1988.
Le peintre est dedans. Les examinateurs dans le cadre.
Marc Borgeon, Michèle Crozet, François Deck, Daniel Donadel, ENOS, Ange Leccia, Claude Levèque, Richard Monnier, Charlemagne Palestine, Catherine Perret, Georges Rey, Marie - Claire Sellier, Ruy, Patrick Tosani, Jean-Luc Vilmouth.

English text .
Somewhere on earth I have a double. Genetecially speaking we are different but small details of everyday’s life make us look alike. I’ve been looking for him since 1997.  I am brunette, brown–eyed, dark-shinned, 1,64 m tall and approximately 50 kg.
On the whole, my artistic work is based upon interaction with other people’s lives. I use different medias to build a communication system in which I try to involve the outside world.
I want to meet people for my work about my double. I usually tape the encounters through the Energy data system (video item of double search). I use it also for the movie “Get near from my double”.
Public and private spaces are intimately connected. It gives a touch of strangeness to the “advertising work”. For instance, in the Rennes area, the ad “Look alike wanted, woman/girl, brunette, dark shinned, brown eyed, 1,64m, approximately 50 kg, PHONE…”
was so big that people could read it from theirs houses or driving their car.
In Madrid, the same ad was used during a march sponsored by a sport brand. People were asked to put on a white hat and walk. I put that white hat to introduce me and I gave them my ad. After an hour It seem that we where marching for double, as it was the only message we could see. 
It was a performance in itself . 

Double’s studio. 1997- 2006
Work-in-progress/performance.
Mobil structure; two chairs, a table, one video – photo module, a phone number.
The performance starts with the publication of an ad in local press and flyers all around the city (in shops, cinemas, etc…). 
People call me and we arrange some meetings. I receive all the people. During the meeting, we chat freely on different set of subjects: hobbies, travel, holidays, doubles, personal background, identity. To a certain extent the work about double has echoes in the story of painting art (landscape, doubles, mirrors, portrait).
Nothing is prepared: the situation and/or the meeting can affect the essence of the work. For instance in Quimper I focussed my work on the first element of communication: smile. The ad became then “Looking for your smile”.

My research in France and Spain led me naturally in part to a geo-lingusitic space.The double’s studio deal with likelinesses and differences. It explores the multiplicity of cultural and social origins in different countries and regions. Sometimes it unveils the will of a unique identity. 
I haven’t found my perfect double yet. Because of its multicultural approach and high-profile technical skills.  



Merci à : Férial Ghiri, Guetty Weber, Marie-Christine Vierin-Aleman, Séverine Penniello, Sabrina Berrahoui, Lilas Belkherraz, Hélène Bousquet, Odile Thiery, PriscillaTulsi, Clémentine Martin, Catherine Matter, Geneviève Lafleche, Yvonne Dubosse, Sandra Patron, Sabine Lopez, Latifa Ouazaa, Carole Vout, Virginie Faure, Graziella Bordignon, Marie-Christine  Frezal, Anne Duchemin, Khenia Saidi, Hassina Sadaoui-Soltana, Samira Tasli, Marilyn Catabbo, Virginie Bosio, Leila Hamama, Hind Ould-Rouis, Véronique Quaglino, Sabah Laklef, Catherine Robet, Leslie Choley, Chantal Lounis, Karine Mouhamedi, Géraldine Roche, Hélène Arlanda, Cécilia Orecchioni, Julie Rabenantsoa, Rose Vonscheidt, Bernardita Fernandez, Cynthia Bevilacqua, Brigitte Baudesson, Jenny Teng, Yvonne-Lee Schultz, Sandrine Milange, Maria Loura Estevao, Isabelle Lavaleix, Myriam Boukellal, Céline Peigner, Marie Teyssot, Ilhem Sdiri, Aurélie Tardy, Elodie Rolle, Françoise Maisongrande, Berta Rubio i Faus, Olga Juliana Pujolar, Monica Campillo Granados, Anna Ridao Torras, Marta Beltran Jorba, Rosa Martinez Carrion, Luzma Gonzalez Garcia, Anna Recasens, Esmeralda Cuesta Rodriguez, Ariane Komeda, Marta Estévez Rivero, Amaya Sologuren Gutiérez, Maria de Lourdes Nogueira , Federica Michot, Nathalie Lalanne, Elisabet Marbres i Boix, Susanna Cluella Roch, Margarita Litran Calceres, Melanie Lanzarote, Mar Lopez Vilasado, Anna Marabe Bueno, Consol Rodriguez Pérez, Miriam Torrell, Sonia Rodriguez Hernandez, David Ruiz Gimeno, Marta Torra Canal, Amanda Cuesta, Francisco Ruiz Montserrat, Elena Valet Pons, Marta Pol i Rigau,  Nieves Correa San Jose, Dorys Ardila Reyes, Esperanza Molleda Fernandez, Montxo Ramon de soto i Gutierrez, Kamen Ivanov Nedev, Santiago Salvador Polo, Ana martin Arpon, Luis Francesco jimenez Romero, Paula Noya, Cristina Guisado Garcia, Elena Yotti Alvarez, Denise Viana Da Silva, Hilario Alvarez Diaz, Viviana Espinoza Ortiz, Leticia Estevan Garcia Maroto, Margareta Groblenska, Yrene Rodriguez Lopez, Esther Vazquez Minguez, Beatric Garcia Parra, Miquel Aguire Oliveres, Francisco Torres Monso, Anna Roser Puig, Elena Sala Buso, Gloria Mascort Marin, Anna Otero, Daniel Soler Oliva, Laura Aubert Coma, Mireia Llorenz i Ruiz, Xavi Fabrega Suarez, Rosa Fraxanet Sala, Carme Ortiz Valeri, Magdala Perpinya I Gombau, Eudald Camps Soler, Tere Recarens Roura, Blanca Romero Lerena, Estibaliz Alvarez Caller, Sonia Rueda Pardo, Maite Ordono Alonso, Xabier Gonzalez Perez, Alicia Hernandez Ramoz, Argine Astigarraga Alvarez, Paula Monica Betanzos Valbuena, Alexander Zarate Ormaeche, Elia Lopez de Murillas Perez, Iratxe Arana Galdos, Mara Reguilon Martin, Irma Uribarri Fernandez, Elena Mediavilla Soldevilla, Maribel Martinez Acebes, Inmaculada Lozano Alacid, Naia Torres Sanz, Eli Hernandez Leon, Leire Elola Lacoume, Ana Vergara Gastan, Eva Pascual Serrano, Itsao Rodriguez Fernandez, Pilar Cobo Quintana, Juan Maria Valverde Gonzalez, Irune Ortiz de Zarate, Ixone Sadaba Fernandez, Gabriela Moreno Ubieta, Monica Bulanos Sevilla, Teresa Penalba, Amaia Hilario Lorenzo, Maria Zabalza Azcona, Elisa Arce, Zurine Zabala Torres, Nagore Irazabal Tamayo, Javier Miguel Martinez Ferraz, Nuria Miguel Orive, Amaia Caprasco Torrealdea, Almudena Vazquez Hidalgo, Araceli Ordeñana Segura, Christelle Quemener, Delphine Rousseau, Delphine Jousse, Elodie Cheval, Emilie Kattil Poureil, Géraldine Lefer, Gérard Lemoine, Nathalie Maetz, Sabrina Zemouli. ...


Photographies et pièces plastiques : Catie de Balmann
 

Ajouter un commentaire

Anti-spam